مــنتديـات الـقُـريـن

اهلا وسهلا بك عزيزي الزائر ...
اذا كانت هذه زيارتك الاولى للمنتدى
فتفضل بالتسجيل معنا يسعدنا كثيرا انضمامك لنا
وان كنت واحد مننا فتفضل بالدخول .
ننتظر تواجدكم وتفاعلكم معنا ونرحب بأرائكم واقتراحاتكم


شاطر
اذهب الى الأسفل
avatar
dr/abdo


ذكر
عدد المساهمات : 691
تاريخ الميلاد : 26/10/1983
ت.التسجيل : 08/02/2010
العمر : 34
موقعك المفضلhttp://alqurain.yoo7.com
المزاج المزاج : الحمد لله

M1 البطيخ.. فاكهة صيفية صديقة الأمعاء والكلى!

في السبت يوليو 17, 2010 5:38 pm
البطيخ.. فاكهة صيفية صديقة الأمعاء والكلى!





أثبتت الدراسات الحديثة فوائد صحية عديدة لفاكهة البطيخ، خصوصا فيما يتعلق بسلامة الأمعاء

والكلي. فقد أظهرت الدراسات أن البطيخ لا يطفئ العطش، ويرطب الجلد، وينعش الجسم فحسب،

بل قد يفيد كمليّن قوى للأمعاء، ومادة تساعد على الهضم، ومقوى للدم، ومفتت لحصوات الكلي.

و وجد الباحثون أن المركبات الطبيعية الموجودة فيه تساعد فى تخفيف شدة الأمراض الجلدية، كما

تفيد بذوره فى تخفيض ضغط الدم المرتفع، ويمكن استخدام جذوره فى وقف النزيف الدموي. وأكد

خبراء التغذية فى المركز القومى المصرى للبحوث، أن هذه الفاكهة غنية بالكثير من العناصر، التى

تكفى حاجة الإنسان من الماء والفيتامينات والمعادن طوال اليوم، خصوصا فى أيام الصيف الحارة،

لذا فهو يغنى عن عشرات الأصناف من الخضراوات واللحوم، لما له من أثر ملطف على المعدة،

ومنشط لإنتاج الطاقة.

و أشار هؤلاء الباحثون إلى أن البطيخ يحتوى على 92 فى المائة من وزنه ماء، كما يضم القليل من

المواد الزلالية والدهنية، بينما تصل نسبة السكريات فيه إلى 8 فى المائة، حسب نوعه وموسمه،

إضافة إلى احتوائه على نسبة متوسطة من فيتامينات "أ" و"سي"، لافتين إلى أن قيمته الغذائية

بسيطة، مقارنة بقيمته الطبية الكبيرة، المتمثلة فى تخفيف حالات الإمساك والتهابات الجلد، كما

يساعد على إدرار البول، وتنقية الدم، وعلاج أمراض الكلى والنقرس ومرض البواسير.

وكان الأطباء العرب القدامى، ومن أشهرهم الطبيب ابن سينا، قد أكدوا على فوائد البطيخ العديدة،

خصوصا قدرته على تنقية الدم، وعلاج الكلف والبهاق وقشر الرأس. كما يمكن الاستفادة من قشر

البطيخ لعلاج العديد من الأمراض، منها ارتفاع ضغط الدم، وأمراض القلب والتهاب الكلى

والاستسقاء.

لذا صدق المثل الشعبى المصرى القائل: "إذا طل البطيخ، بطل الطبيخ!!!!!


avatar
ابو اشرف


ذكر
عدد المساهمات : 1473
تاريخ الميلاد : 22/09/1977
ت.التسجيل : 08/05/2010
العمر : 41
موقعك المفضلhاتصلات
المزاج المزاج : الحمد لله

M1 رد: البطيخ.. فاكهة صيفية صديقة الأمعاء والكلى!

في السبت يوليو 17, 2010 8:31 pm
فعلا والله البطيخ انا بحبه جدا واشعر براحه عند تناوله مشكووووووووور
avatar
الحبايب


ذكر
عدد المساهمات : 1899
تاريخ الميلاد : 30/05/1988
ت.التسجيل : 20/11/2009
العمر : 30
موقعك المفضلwww.alqurain.yoo7.com
الكليه : المهن الصناعيه
المزاج المزاج : تمام الحمد لله
https://www.facebook.com/home.php?

M1 رد: البطيخ.. فاكهة صيفية صديقة الأمعاء والكلى!

في السبت يوليو 17, 2010 11:19 pm
مشكور جدا يا دكتورنا
وبالهنا يا ابو اشرف يبقى سيب للدكتور حته للانى مش ليا تقل عليه


كن ذاكرا لله
avatar
dr/abdo


ذكر
عدد المساهمات : 691
تاريخ الميلاد : 26/10/1983
ت.التسجيل : 08/02/2010
العمر : 34
موقعك المفضلhttp://alqurain.yoo7.com
المزاج المزاج : الحمد لله

M1 رد: البطيخ.. فاكهة صيفية صديقة الأمعاء والكلى!

في الأحد يوليو 18, 2010 9:29 am
تعرف ياحوده البطيخ فى السعوديه اسمه ايه؟

لو عرفت هبعتلك واحده


avatar
الحبايب


ذكر
عدد المساهمات : 1899
تاريخ الميلاد : 30/05/1988
ت.التسجيل : 20/11/2009
العمر : 30
موقعك المفضلwww.alqurain.yoo7.com
الكليه : المهن الصناعيه
المزاج المزاج : تمام الحمد لله
https://www.facebook.com/home.php?

M1 رد: البطيخ.. فاكهة صيفية صديقة الأمعاء والكلى!

في الأحد يوليو 18, 2010 1:14 pm
تلاقى اسمه كوسه ههههههههههههههه


كن ذاكرا لله
avatar
dr/abdo


ذكر
عدد المساهمات : 691
تاريخ الميلاد : 26/10/1983
ت.التسجيل : 08/02/2010
العمر : 34
موقعك المفضلhttp://alqurain.yoo7.com
المزاج المزاج : الحمد لله

M1 رد: البطيخ.. فاكهة صيفية صديقة الأمعاء والكلى!

في الأحد يوليو 18, 2010 4:05 pm
اسمه


( حــــبـــــــــحـــــــــب )


avatar
amr hamed


ذكر
عدد المساهمات : 1617
ت.التسجيل : 12/07/2009
موقعك المفضلhttp://alqurain.yoo7.com
الكليه : CoMmErCe
المزاج المزاج : E 7 L Tamam
http://alqurain.yoo7.com/

M1 رد: البطيخ.. فاكهة صيفية صديقة الأمعاء والكلى!

في الأحد يوليو 18, 2010 4:34 pm
ههههههههههه
مشكووور يا دكتور

اسمه فى السعوديه حبحب ..؟؟
شكلهم سموه كده علشان البزر الكتير اللى فيه



avatar
الحبايب


ذكر
عدد المساهمات : 1899
تاريخ الميلاد : 30/05/1988
ت.التسجيل : 20/11/2009
العمر : 30
موقعك المفضلwww.alqurain.yoo7.com
الكليه : المهن الصناعيه
المزاج المزاج : تمام الحمد لله
https://www.facebook.com/home.php?

M1 رد: البطيخ.. فاكهة صيفية صديقة الأمعاء والكلى!

في الإثنين يوليو 19, 2010 12:08 pm
ههههههههههههه
حلوه يا عمرو
ده كلو وحبحب امال المشمش بيقولو عليه ايه ذرذر ذره يعنى


كن ذاكرا لله
avatar
dr/abdo


ذكر
عدد المساهمات : 691
تاريخ الميلاد : 26/10/1983
ت.التسجيل : 08/02/2010
العمر : 34
موقعك المفضلhttp://alqurain.yoo7.com
المزاج المزاج : الحمد لله

M1 رد: البطيخ.. فاكهة صيفية صديقة الأمعاء والكلى!

في الإثنين يوليو 19, 2010 5:42 pm
يعطيكم العافيه شباب على الدعابه

بس كده الشعب السعودى يزعل
اللى عاوز يعرف مصطلحات
يطلبها على الخاص بلاش فضايح


avatar
الحبايب


ذكر
عدد المساهمات : 1899
تاريخ الميلاد : 30/05/1988
ت.التسجيل : 20/11/2009
العمر : 30
موقعك المفضلwww.alqurain.yoo7.com
الكليه : المهن الصناعيه
المزاج المزاج : تمام الحمد لله
https://www.facebook.com/home.php?

M1 رد: البطيخ.. فاكهة صيفية صديقة الأمعاء والكلى!

في الإثنين يوليو 19, 2010 10:03 pm
وانته خايف ليه يا دكتور
اه اه اصل اللى ايدو فى الميه مش ذى اللى ايدو فى ............


كن ذاكرا لله
avatar
dr/abdo


ذكر
عدد المساهمات : 691
تاريخ الميلاد : 26/10/1983
ت.التسجيل : 08/02/2010
العمر : 34
موقعك المفضلhttp://alqurain.yoo7.com
المزاج المزاج : الحمد لله

M1 رد: البطيخ.. فاكهة صيفية صديقة الأمعاء والكلى!

في الثلاثاء يوليو 20, 2010 10:13 pm
الحبايب كتب:وانته خايف ليه يا دكتور
.
ده مش خوف ياغالى عيب لما تقول على صاحبك كده
بس انا لو قولتلك على المصطلحات دى احتمال (نبوظ) العلاقات
بين مصر والسعوديه ونحرم الناس من الحج والعمره
واحنا كده خرجنا من اساس الموضوع اللى هو فى الاساس طبى
عموما انتظر قريبا قاموس مصطلحات سعودى على هندى على عويسى
شكرا لتعليقاتكم


الرجوع الى أعلى الصفحة
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى